Lediga jobb som Kommunsekreterare i Uddevalla

Se lediga jobb som Kommunsekreterare i Uddevalla. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Uddevalla som finns hos arbetsgivaren.

Utvecklare med inriktning nämndsadministration till Kultur och fritid

Ansök    Sep 24    Uddevalla kommun    Kommunsekreterare
Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.?  Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap... Visa mer
Uddevalla – en plats för hela livet 


Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.? 


Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 


Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.? 


Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 




Kultur och fritidsförvaltningens uppdrag är att främja ett rikt kultur, fritid och friluftsliv för och tillsammans med Uddevallas invånare samt besökare i syfte att stärka demokrati, folkhälsa och kommunens attraktivitet.

Vi skapar förutsättningar för en meningsfull fritid för alla, utan krav på prestation. Våra verksamheter påverkas av vår samtid och omvärld vilket ställer höga krav på ständig utveckling av vår verksamhet för att möta våra målgruppers behov och önskemål.

Om arbetsplatsen
Du kommer att arbeta i team i en av förvaltningens två staber. Tillsammans arbetar ni i staben som stöd till organisationen, framförallt till våra chefer.  Staberna har fokus på strategiska utvecklingsfrågor men arbetar också med budget- och planeringsprocessen, krishantering, nämndsadministration, ärendehantering, styrning och ledning m.m. Tillsammans är ni en viktig del i förvaltningens utvecklingsarbete med fokus på våra målgrupper, invånare och uppdragsgivare.

Vi vill nu komplettera teamet med ytterligare en utvecklare för att arbeta med nämndsadministration, ärendehantering och utredning. 

Arbetsuppgifter
-  Hålla samman arbetet med Kultur och fritidsnämndens process från att hantera ärenden, planera möten, kvalitetssäkra beslutsunderlag, sammansätta kallelser och dagordningar till att sammanställa protokoll etc. Att utveckla processerna tillsammans med förvaltningen och politiken ingår i arbetet. 
- Ge stöd till politiker och handläggare i frågor som rör kommunalt beslutsfattande.
- Stötta handläggare och chefer i arbetet med att producera politiska beslutsunderlag.
- Stötta förvaltningen i arbetsmiljöarbete utifrån kommungemensamma processer
- Leda och utföra utredningar inom Kultur- och fritidsområdet
- Dokumenthantering, registrering och arkivering av handlingar

I många av våra arbetsuppgifter arbetar vi i team. Det ingår i din roll att bidra till att fortsätta utveckla, förbättra , utvärdera och kvalitetssäkra våra processer tillsammans med dina kollegor.

Vem söker vi?
Vi söker dig som är prestigelös, engagerad och strukturerad. Du ska trivas med att hålla samman möten och organisera och strukturera inför detta och ha en god administrativ förmåga.  Du är självgående och trivs med att arbeta i team och bra på att kommunicera i tal och skrift.  

Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora möjligheter till utveckling i tjänsten. 

Kvalifikationer
-  Du skall ha akademisk utbildning inom för tjänsten relevant område, gärna inom samhällsvetenskap, statskunskap eller offentlig förvaltning
- Du skall ha erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
- Du skall ha erfarenhet av kvalificerat utrednings och/eller utvecklingsarbete 
- Du skall ha god kunskap om offentlighets- och sekretessbestämmelser.

Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande så vänta inte med din ansökan! 

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.


Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 


För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Nämndsekreterare

Ansök    Aug 20    Uddevalla kommun    Kommunsekreterare
Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.?  Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap... Visa mer
Uddevalla – en plats för hela livet 


Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.? 


Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 


Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.? 


Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 




Om jobbet

Är du sugen på att växa inom ett administrativt uppdrag som nämndsekreterare där du har en coachande och ledande roll? Då kan vi ha jobbet för dig!

Den 1 januari 2026 träder en ny organisation i kraft i Uddevalla kommun där en ny nämnd och förvaltning inrättas - Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Ansvarsområdet inom denna förvaltning innefattar gymnasieskolan, vuxenutbildningen, arbetsmarknad, etableringsinsatser och försörjningsstöd. Vi söker nu dig som vill ta dig an rollen som nämndsekreterare i denna nya förvaltning. Eftersom nämnden är nyinrättad kommer nämndsekreteraren ha en viktig roll i att vara delaktig i skapandet av rutiner, struktur och förutsättningar för nämndens och förvaltningens administrativa arbete. Nämndsekreteraren har en central roll när det gäller gäller den politiska beslutsprocessen genom att samordna och stödja det nämndadministrativa arbetet för nämnden.

Du arbetar nära förvaltningschefen och är de förtroendevaldas kontaktyta gentemot förvaltningen. Du förbereder möten tillsammans med ordförande, vice ordförande och tjänstepersoner och skickar ut handlingar till de förtroendevalda inför mötet. 

Låter det varierat, spännande och utmanande? Sök tjänsten hos oss!

Arbetsuppgifter

I tjänsten kommer du ha varierade uppdrag och bidra till hela förvaltningens och verksamheternas olika administrativa avdelningars utveckling genom att vara samordnande och sammankallande till administrativa gruppen, vilken träffas regelbundet. Du har en central roll i samordning med administrativa chefer/funktioner.

Exempel på arbetsuppgifter:

Sekreterarskap i nämnd.
Planering av ärenden för beslut i nämnd.
Förberedelser av handlingar, granskning av innehåll och samordning gentemot andra nämnder.
Leda den centrala administrativa gruppen inom förvaltningen.
Introducera nya förtroendevalda i sina uppdrag.
Registrering av inkommande/utgående ärenden.
Omvärldsbevakning av juridik och utveckling inom administrativa processen.
Ge stöd och utbildning i frågor som gäller administrativa rutiner, arkivering och dokumenthantering.
Utveckla administrativa processer och utarbeta tillhörande styrdokument.
Hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar.

Arbetsuppgifterna varierar något över tid, med lugnare och mer intensiva perioder. Hos oss får en ny medarbetare möjlighet att växa med uppgifterna och vi är noggranna med att stötta för en god arbetsmiljö. Du har även stöd av kollegor!

Vem söker vi?

För att lyckas i rollen krävs att du har mycket goda administrativa och kommunikativa färdigheter, en stark förmåga att hantera detaljer och hålla ordning, samt god förståelse för kommunens styrning och regelverk. Kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen och andra relevanta lagar är en förutsättning.

Vi söker dig som trivs med att arbeta i team och som ser samarbete som en självklar del i att nå gemensamma mål. Du är hjälpsam, strukturerad och har en utmärkt förmåga att lösa problem. Du har fingertoppskänsla för politiska frågor och en stark servicekänsla. Vidare har du ett intresse för IT och ser det som en naturlig del av nämndadministrationen.

Du är strukturerad vilket du visar genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
En väl utvecklad administrativ förmåga och ett öga för struktur och detaljer
Du har förmåga att leda processer mot uppsatta mål och hålla deadline.
Du inger förtroende för dem du är till för genom att vara påläst, pålitlig och noggrann med leverans.
Förmåga att arbeta självständigt och samtidigt samarbeta lyhört och smidigt med andra
Du har en god kommunikativ förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot demokratiuppdraget i en politiskt styrd organisation.

 Det läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kvalifikationer

Tjänsten kräver:

Genomgången högskoleutbildning med minst kandidatexamen inom statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap, förvaltning och/eller liknande utbildning som arbetsgivaren finner motsvarar kompetenskraven.
God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen.
Förmåga att lära sig administrativa datasystem.
Mycket god svenska i tal och skrift.

Meriterande är erfarenhet från ärendehanteringssystemet Lex samt av att arbeta inom kommunal förvaltning, nämndadministration eller registratur.

Övrigt

Intervjuer och urval sker löpande, välkommen med din ansökan redan nu!
För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.



Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.


Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 


För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Nämndsekreterare med visst ledningsansvar

Ansök    Jan 4    Uddevalla kommun    Kommunsekreterare
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan. I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälso... Visa mer
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Uddevalla - en plats för hela livet




Om jobbet
Är du sugen på att växa inom ett administrativt uppdrag som nämndsekreterare där du har en coachande och ledande roll? Då kan vi ha jobbet för dig!

Nämndsekreteraren hos oss på Barn- och utbildningsförvaltningen i Uddevalla har en central roll när det gäller gäller den politiska beslutsprocessen genom att samordna och stödja den nämndadministrativa arbetet hos nämnden/styrelsen.

I denna funktion arbetar du nära förvaltningschefen och är de förtroendevaldas kontaktyta gentemot förvaltningen. Du förbereder möten tillsammans med ordförande, vice ordförande och tjänstepersoner och skickar ut handlingar till de förtroendevalda inför mötet. 

En viktig arbetsuppgift är att processleda den administrativa gruppen, bestående av administrativa chefer inom organisationen, i syfte att skapa helhet.

Låter det varierat, spännande och utmanande? Sök tjänsten hos oss!

Arbetsuppgifter
I denna tjänst kommer du ha varierade uppdrag. Du kommer att bidra till hela förvaltningens och verksamheternas olika administrativa avdelningars utveckling genom att vara samordnande och sammankallande till administrativa gruppen, vilken träffas regelbundet.  Du har en central roll i samordning med administrativa chefer/funktioner.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Sekreterarskap i nämnd och styrelse.
- Planering av ärenden för beslut i nämnd.
- Förberedelser av handlingar, granskning av innehåll och samordning gentemot andra nämnder.
- Leda den centrala administrativa gruppen inom förvaltningen.
- Introducera nya förtroendevalda i sina uppdrag.
- Registrering av inkommande/utgående ärenden.
- Omvärldsbevakning av juridik och utveckling inom administrativa processen.
- Ge stöd och utbildning i frågor som gäller administrativa rutiner, arkivering och dokumenthantering.
- Utveckla administrativa processer och utarbeta tillhörande styrdokument.
- Hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar.

Dessa arbetsuppgifter varierar något över tid, med lugnare och mer intensiva perioder. Hos oss får en ny medarbetare möjlighet att växa med uppgifterna och vi är noggranna med att stötta för en god arbetsmiljö. Du har även stöd av kollegor!

Vem söker vi?
- Du är strukturerad vilket du visar genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
- Du har förmåga att leda processer mot uppsatta mål och hålla deadline.
- Du inger förtroende för dem du är till för genom att vara påläst, pålitlig och noggrann med leverans.
- Du har en god kommunikativ förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot demokratiuppdraget i en politiskt styrd organisation.

Vi ser gärna att du har dokumenterade förmågor enligt ovan och kan ge exempel på dina egenskaper. Det läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kvalifikationer
Tjänsten kräver följande:

- Genomgången högskoleutbildning med minst kandidatexamen inom statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap, förvaltning och/eller liknande utbildning som arbetsgivaren finner motsvarar kompetenskraven.
- Förmåga att lära sig administrativa datasystem.
- Mycket god svenska i tal och skrift.

Meriterande för tjänsten är erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, samordningserfarenhet, ledarerfarenhet samt annan relevant utbildning som bidrar till Barn- och utbildningsförvaltningens utveckling av administrativa rutiner och funktioner.

 

Övrigt
Intervjuer, urval och tillsättning av tjänsten sker löpande under rekryteringstiden, så vänta inte med din ansökan! Vi ser fram emot den!

För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.



Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.


Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 


För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Utvecklare med inriktning nämndsadministration och utredning

Ansök    Maj 20    Uddevalla kommun    Kommunsekreterare
Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.?  Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap... Visa mer
Uddevalla – en plats för hela livet 


Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.? 


Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 


Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.? 


Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 




Kultur och fritidsförvaltningens uppdrag är att främja ett rikt kultur, fritid och friluftsliv för och tillsammans med Uddevallas invånare samt besökare i syfte att stärka demokrati, folkhälsa och kommunens attraktivitet.

Vi skapar förutsättningar för en meningsfull fritid för alla, utan krav på prestation. Våra verksamheter påverkas av vår samtid och omvärld vilket ställer höga krav på ständig utveckling av vår verksamhet för att möta våra målgruppers behov och önskemål.

Om arbetsplatsen
Från och med 1 januari 2024 har Kultur och fritidsförvaltningen en ny organisation. Året som kommer innebär en spännande tid av utvecklingsarbete för att hitta nya arbetssätt, processer och metoder tillsammans, med fokus på våra målgrupper, invånare och uppdragsgivare.
Du kommer att arbeta i team i en av förvaltningens två staber. Tillsammans arbetar ni i staben som stöd till organisationen, framförallt till våra chefer. Staberna har fokus på strategiska utvecklingsfrågor men arbetar också med budget- och planeringsprocessen, krishantering, nämndsadministration, ärendehantering, styrning och ledning m.m.

Vi vill nu komplettera teamet med ytterligare en utvecklare för att arbeta med nämndsadministration, ärendehantering och utredning. 

Arbetsuppgifter
-  Hålla samman arbetet med Kultur och fritidsnämndens process från att hantera ärenden, planera möten, kvalitetssäkra beslutsunderlag, sammansätta kallelser och dagordningar till att sammanställa protokoll etc. Att utveckla processerna tillsammans med förvaltningen och politiken ingår i arbetet. 
- Ge stöd till politiker och handläggare i frågor som rör kommunalt beslutsfattande.
- Stötta handläggare och chefer i arbetet med att producera politiska beslutsunderlag.
- Stötta förvaltningen i arbetsmiljöarbete utifrån kommungemensamma processer
- Leda och utföra utredningar inom Kultur- och fritidsområdet
- Dokumenthantering, registrering och arkivering av handlingar

I många av våra arbetsuppgifter arbetar vi i team. Eftersom organisationen nyligen förändrats så ingår det i din roll att bidra till att fortsätta utveckla, förbättra , utvärdera och kvalitetssäkra våra processer tillsammans med dina kollegor.

Vem söker vi?
Vi söker dig som är prestigelös, engagerad och strukturerad. Du ska trivas med att hålla samman möten och organisera och strukturera inför detta och ha en god administrativ förmåga.  Du är självgående och trivs med att arbeta i team och bra på att kommunicera i tal och skrift.  

Kvalifikationer
-  Du skall ha akademisk utbildning inom för tjänsten relevant område, gärna inom samhällsvetenskap, statskunskap eller offentlig förvaltning
- Du skall ha erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
- Du skall ha erfarenhet av kvalificerat utrednings och/eller utvecklingsarbete 

Det är också meriterande om du har kunskap om gränsdragningen mellan politik och förvaltning och i offentlighets- och sekretessbestämmelser.

Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag - så vänta inte med din ansökan!

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.


Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 


För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Nämndsekreterare

Ansök    Apr 30    Uddevalla kommun    Kommunsekreterare
Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.?  Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap... Visa mer
Uddevalla – en plats för hela livet 


Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.? 


Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv.?Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara?på?din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 


Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.? 


Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 




Om jobbet
Är du sugen på att växa inom ett administrativt uppdrag som nämndsekreterare där du har en coachande och ledande roll? Då kan vi ha jobbet för dig!

Nämndsekreteraren hos oss på Barn- och utbildningsförvaltningen i Uddevalla har en central roll när det gäller gäller den politiska beslutsprocessen genom att samordna och stödja den nämndadministrativa arbetet hos nämnden/styrelsen.

I denna funktion arbetar du nära förvaltningschefen och är de förtroendevaldas kontaktyta gentemot förvaltningen. Du förbereder möten tillsammans med ordförande, vice ordförande och tjänstepersoner och skickar ut handlingar till de förtroendevalda inför mötet. 

Låter det varierat, spännande och utmanande? Sök tjänsten hos oss!

Arbetsuppgifter
I denna tjänst kommer du ha varierade uppdrag. Du kommer att bidra till hela förvaltningens och verksamheternas olika administrativa avdelningars utveckling genom att vara samordnande och sammankallande till administrativa gruppen, vilken träffas regelbundet.  Du har en central roll i samordning med administrativa chefer/funktioner.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Sekreterarskap i nämnd och styrelse.
- Planering av ärenden för beslut i nämnd.
- Förberedelser av handlingar, granskning av innehåll och samordning gentemot andra nämnder.
- Leda den centrala administrativa gruppen inom förvaltningen.
- Introducera nya förtroendevalda i sina uppdrag.
- Registrering av inkommande/utgående ärenden.
- Omvärldsbevakning av juridik och utveckling inom administrativa processen.
- Ge stöd och utbildning i frågor som gäller administrativa rutiner, arkivering och dokumenthantering.
- Utveckla administrativa processer och utarbeta tillhörande styrdokument.
- Hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar.

Dessa arbetsuppgifter varierar något över tid, med lugnare och mer intensiva perioder. Hos oss får en ny medarbetare möjlighet att växa med uppgifterna och vi är noggranna med att stötta för en god arbetsmiljö. Du har även stöd av kollegor!

Vem söker vi?
För att lyckas i rollen krävs att du har mycket goda administrativa och kommunikativa färdigheter, en stark förmåga att hantera detaljer och hålla ordning, samt god förståelse för kommunens styrning och regelverk. Kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen och andra relevanta lagar är en förutsättning.

Vi söker dig som trivs med att arbeta i team och som ser samarbete som en självklar del i att nå gemensamma mål. Du är hjälpsam, strukturerad och har en utmärkt förmåga att lösa problem. Du har fingertoppskänsla för politiska frågor och en stark servicekänsla. Vidare har du ett intresse för IT och ser det som en naturlig del av nämndadministrationen.

- Du är strukturerad vilket du visar genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
- En väl utvecklad administrativ förmåga och ett öga för struktur och detaljer
- Du har förmåga att leda processer mot uppsatta mål och hålla deadline.
- Du inger förtroende för dem du är till för genom att vara påläst, pålitlig och noggrann med leverans.
- Förmåga att arbeta självständigt och samtidigt samarbeta lyhört och smidigt med andra
- Du har en god kommunikativ förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot demokratiuppdraget i en politiskt styrd organisation.

 Det läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kvalifikationer
Tjänsten kräver följande:

- Genomgången högskoleutbildning med minst kandidatexamen inom statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap, förvaltning och/eller liknande utbildning som arbetsgivaren finner motsvarar kompetenskraven.
- God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen.
- Förmåga att lära sig administrativa datasystem.
- Mycket god svenska i tal och skrift.

God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen

Meriterande är:
Erfarenhet från ärendehanteringssystemet Lex.

Erfarenhet av att arbeta inom kommunal förvaltning, nämndadministration eller registratur.

Övrigt
Intervjuer och urval sker löpande under rekryteringstiden, så vänta inte med din ansökan! Vi ser fram emot den

För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.



Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.


Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen. 


För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre